maandag 25 december 2017

Rondje langs Europese rivieren (III) - terugkeer vanuit Berlijn langs Havel en Weser

Dinsdag 4 juli / Spandau / 54.83 – 14.8 / € 18,50
We zijn tijdig klaar om te vertrekken maar het opmaken van de rekening kost een half uurtje extra omdat de Berlijnse brandweer nog een rekening moet voldoen, een procedure die nogal wat tijd in beslag neemt. Uiteindelijk fietsen we Berlijn in, deels langs de route die we de afgelopen dagen per tram en S-Bahn deden: bekend terrein dus. In Spandau stoppen we, de volgende camping is ons wat te ver weg. Vanuit onze tent in de zandbak hebben we uitzicht op het Berlin-Spandau Schiffahrt Kanal waarop echter geen schip te zien is. Wel opstijgende vliegtuigen, elke paar minuten.
De rest van de dag brengen we door in ijdelheid: we doen nog wat boodschappen, doen de was en drinken bier op het terras omdat de tentenweide, een verlaagde, niet al te droge rand rond de prima camperplaatsen, geen zon meer krijgt; de kampeerauto's wel overigens, wat wij nogal onrechtvaardig vinden. 's Avonds is de camping aangenaam rustig en zoals onze buurman, een voormalig medewerker van de minister Gezondheidszorg die jarenlang tussen Bonn en Berlijn pendelde totdat hij de eerste gezamenlijke zitting van de nieuwe Bondsdag mee kon maken, al aankondigde: na half twaalf wordt er niet meer gevlogen.

Woensdag 5 juli / Zehdenich / 76.15 –15.4
Tijdens het ontbijt ontvangen we enkele verspreide druppels, bij vertrek regen. Al snel komen we langs devoormalige grens tussen de BDR en de DDR, inclusief uitkijktoren. De route van vandaag begint erg mooi maar wordt later gewoner (in onze ogen): we fietsen langs de Havel, die we hier overigens weinig te zien krijgen en zijn waarschijnlijk de afgelopen weken te zeer verwend: een aardige route door bos en langs uiterwaarden zien we nu als standaard. In Zehdenich zien we een verwijzing naar een Turm/café/camping wat ons aardiger lijkt dan de volgende jachthaven. Dat klopt en zo kamperen we op en intieme camping onder een voormalige watertoren. Een tijdlang denken we de enige gasten te zijn, totdat een gezin met vier kinderen arriveert. De totale stilte wordt verbroken maar we hebben zoveel ruimte dat we elkaar niet storen. De camping is ook nog aanbevelenswaardig omdat we eindelijk weer eens gras onder onze tent hebben en dat in een aangename zon; heel wat anders dan de kille ochtend. En we hebben de gelegenheid al onze apparaten weer eens onbewaakt, zonder omkijken, van verse stroom te kunnen voorzien.

Donderdag 6 juli / Gross Menow / 55.78 – 14.6 / € 20
Het eerste deel van de rit is erg mooi en afwisselend, langs water, door bos en zo nu en dan over een dijkje met aan weerszijde water. Midden in het natuurpark ligt Ziegeleipark Mildenbergberg, een voormalige steenbakkerij als industrieel erfgoed. Tegen het middaguur arriveren we in Himmelfahrt waar de Duitse kerstman zijn post ontvangt in het Weihnachtsposthaus; een plaats met veel afbeeldingen van kerstmannen derhalve. Even later stoppen we bij het “vergeten” KZ Uckermarck, een concentratiekamp voor meisjes waar een aantal vrijwilligers onderzoek deed naar verdwenen memorabilia, voornamelijk fundamenten. In het kastje waarin bezoekers hun indrukken kunnen weergeven ligt een boek waaruit ik woedend de laatste pagina vol nazistische opmerkingen verwijder. Direct hierna het KZ Ravensbrück. Hier een uitgebreide documentaire tentoonstelling over het KZ en de SS.
Na een ochtend met ideaal fietsweer wordt het nu drukkend warm, de weg gaat ook steeds meer golven en we komen steeds meer fietsers tegen, vaak ook met kinderen. Zo ook op Erholungspark Wehlingsheide, groot voor campers en caravans, de tentenweide welgevuld met gezinnen met kleine kinderen: een nieuwe ervaring deze vakantie.

Vrijdag 7 juli / Kratzeburg / 46.98 – 11/ € 16
Een heel natte ochtend met stortbuien waarbij de tocht leidt over moeilijk begaanbare paden door bossen waar stenen en wortels door de regen spekglad zijn geworden en waar op zanderige hellingen het zand als modder naar beneden is gespoeld: in het eerste tweeënhalf uur komen we 18 kilometer verder. Paden waar tractoren en bosbouwmachines overheen zijn gereden zijn nauwelijks nog begaanbaar. Het landschap is mooi maar er is nauwelijks gelegenheid er naar te kijken: de blik op de weg heeft voorrang en ik vraag me af waar de officiële fietsroute Berlijn-Kopenhagen en wij elkaar hebben verlaten, in ieder geval na Neustrelitz dat nog steeds de vroegere grandeur uit wil stralen. Tegen vier uur komen we aan op de natuurvriendencamping waar juist als onze tent staat een dertigtal jeugdige kanovaarders arriveert. Zo zijn we in ieder geval niet meer alleen, al moeten we ze er wel van weerhouden onze tent op te nemen in hun voetbalterrein.

Zaterdag 8 juli / Jabel / 57.27 – 14.2 / € 18,50
We zijn wat later weg dan gewoonlijk: het brood arriveerde ook later. Weer een mooie, wat glooiende tocht, dit keer met uitzicht omdat we niet voortdurend door bossen fietsen en van de zon kunnen genieten. In Ankershagen stoppen we uitgebreid voor museumbezoek: het Schliemann Museum. Niet dat we dit tevoren wisten, maar bij het inrijden van het dorp worden we door een tekstschildje attent gemaakt op het feit dat hij hier zijn jeugd heeft doorgebracht en hier al plannen maakte Troje op te graven.
Midden in het dorp staat een groot houten paard dat naar een aardig museum, het woonhuis uit zijn jeugdjaren, verwijst waar een kleine, informatieve tentoonstelling over zijn leven en werk, naast een Sonderausstellung over het Paard van Troje. Voor zijn geromantiseerde biografie, 565 bladzijden voor € 7,50 vind ik nog een laatste plaatsje in Loeki's tassen. Hierna golvend naar Waren (Müritz) en de camping waar houten poepdozen als reserve naast blinkend schoon, glanzend, modern sanitair staan opgesteld: vriendelijke mensen en wederom een stille camping.

Zondag 9 juli / Güstrow (Schabernack) / 70.87 – 14.1 / € 66,80
Een dag zonder figuurlijke hoogtepunten; letterlijk wel: meer en wat steiler befietsbaar dan gisteren. Vandaag is het landschap weer meer open en het blijft mooi, gelardeerd met kleine, goedverzorgde dorpjes zonder voorzieningen midden in nergens. Kort voor Krakow staat een 200 jaar oude beuk te sterven, een Naturdenkmal. Om boom en passanten te ontzien is de weg omgelegd. In Serrahn lunchen we gezellig waarna we onze weg vervolgen naar Gütrow.
Hier blijkt de camping niet meer dan een stelplaats voor campers en caravans en onze tent wordt hier niet geduld. We worden terugverwezen naar de jeugdherberg in Schabernack, waar we op de heenweg ook al langs kwamen. Ook hier geen kampeerplaats maar de kamer in het Familienhaus is erg comfortabel. En er zijn een uitstekende fietsenstalling en volledig ingerichte keuken aanwezig. Bij het Standhaus am Imselsee vergeet Loeki haar gloednieuwe rode petje na een prettig verblijf op het terras maar dat merken we pas een dag later.

Maandag 10 juli / Börgerende / 54.64 – 14.8 / € 23
In een uitgebreid ontbijt en een uitgebreid gesprek met een fietster die via een route van gereserveerde jeugdherbergovernachtingen op weg is vanuit Kopenhagen doen we krachten op voor de route rechtstreeks na Börgerende, een camping waar we in 2005 ook al eens waren. Vanaf Bad Doberan hopen we de route nog te herkennen maar dat valt tegen: lag de camping 12 jaar geleden nog eenzaam in de leegte, nu is de hele omgeving volgebouwd met huisjes en huizen. De camping zelf is ook aangepast, fiks gemoderniseerd maar we zetten de tent op dezelfde plaats
op als de vorige keer, dat herkennen we nog wel. Ondanks de dreigende voorspellingen blijft het droog tot we de tent gaan opzetten. We doen maar een was en brengen de rest van de middag en de avond door in het restaurant terwijl buiten een zondvloed losbarst; urenlang wordt het buiten niet droog. En we plannen alvast ons kindbezoekweekeinde in Hamburg.

Dinsdag 11 juli / Zierow / 69.03 – 13.2 / € 21
De route langs de kust hebben we de vorige keer l gefietst dus nu gaan we zo snel mogelijk het binnenland in, ook om de drukte bij Kühlungsborn te vermijden. Dan volgen 50 kilometer kleine dorpjes, waarbij we eerst in Neuburg boodschappen kunnen doen. Hier is ook een kerk met de meest primitieve fresco's die we tot nu toe zagen, maar wel heel veel. Omdat het dan al half 1 is nuttigen we onderweg oud brood in plaats van verse koeken nadat een flinke bui ons in regenjas en -broek heeft gejaagd. Later weer zon een warm, een afwisselend weertype wel de laatste dagen dat de paden vaak omtovert in poelen en modder. In Wismar herkennen we nog veel van ons vorig bezoek, onderweg is dat veel moeilijker: het kustgebied raakt steeds meer bebouwd, het lijkt zo nu en dan Cadzand wel (maar meestal met iets meer smaak). Hierna de tweede regenbui die stopt als we ons inboeken op de camping. De tentenweide staat grotendeels onder water, we vinden nog net een droog plekje. Als de tent staat krijgen we nog een bui maar daarna wordt het een avond waarop we zelfs buiten kunnen eten!

Woensdag 12 juli / Lübeck / 72.71 – 13.1 / € 19
Voor vandaag zijn de weersvoorspellingen: 100% kans op regen. Dat klopt. We vertrekken in volledige regenbekleding en houden die, behoudens een kleine uitspatting rond 11 uur, de hele dag aan. We volgen de Ostseefernradweg die we echt niet meer uit het geheugen van onze vorige tocht kunnen putten, slechts een enkel deel herkennen we, nog steeds geboied door de bomen die bijna tot op het strand groeien en de kliffen wat verderop. De Kolonnenwege zijn verdwenen, op een enkel stukje na dat nu een monumentenstatus heeft gekregen. In Travemünde besluiten we alvast maar een warme maaltijd tot ons te nemen, dan hebben we die alvast gehad, we hebben er geen idee van of en wanneer het droog zal worden. De halfverharde paden worden steeds slechter befietsbaar en we volgen een omleiding die bestaat uit vijfhonderd meter drijvende modder, volkomen onbegaanbaar, te glibberig om zelfs te voet te passeren. Zo bereiken we Lübeck pas in het spitsuur maar gelukkig zijn hier overal fietspaden die ons uiteindelijk naar de camping leiden waar de tentenweide laaggelegen is en we weer moeten zoeken naar een ietwat droog plekje om de tent op te zetten.

Donderdag 13 juli / Hamburg / 59 – 13.6
Vanmorgen een blij ontwaken: het is droog. Omdat we vandaag geen lang traject hebben zijn we laat weg waarbij we zoveel mogelijk paden langs doorgaande wegen volgen; het gaat er nu alleen maar om kilometers te maken om bij ons logeeradres te komen. Dat lukt en na Blumendorf komen we zelfs op een voormalige spoorbaan te fietsen en passeren hierbij de Findlingsgarten im Grabauer Forst: 30 verschillende keien in een overzicht van bijna alle steensoorten die in Scandinavie worden aangetroffen, vanzelfsprekend inclusief beschrijving.
Hoe dichter bij Hamburg hoe drukker de wegen en fietspaden; we zijn beslist niet meer alleen onderweg. Omdat we zo snel gaan hebben we ruim de tijd om te pauzeren in de zonnige Biergarten van de Alter Heidekrug. Ons einddoel komt snel naderbij maar de kwaliteit van de fietspaden neemt snel af en de talloze graffiti lelijker. Na nog wat inkopen, juist als we op de stoep van Katelijne een bier willen openen komt ze naar buiten. Het bezoek aan Hamburg kan beginnen.

Vrijdag 14 juli / Hamburg /
De ochtend al lezend doorgebracht en mijn kilometerteller vervangen, later met de Fähre naar de Museumshafen
en de alte Speicherstadt, bekend terrein met een bekende ober in een bekend Italiaans restaurant.

Zaterdag 15 juli / Hamburg /
In de loop van de ochtend naar het centrum dat door een triatlonparcours moeilijk toegankelijk is. Gelukkig kunnen we nog wel het Bucerius Kunst Forum in om een tentoonstelling met werk van Max Pechstein te bezien. Ik ben erg onder de indruk van zijn houtsneden en zijn kleurgebruik.
In het openbaar vervoer veel vrolijk geklede mensen op weg naar het Schlagerfestival in Sankt Pauli. Wij gaan daar niet heen: te ver lopen omdat er wat haltes van de S-Bahn wegens drukte zijn afgesloten en eindigen bij das Alte Mädchen waar bier en burgers de dag vervolmaken.

Zondag 16 juli / Hamburg / 59 – ?
De Hamburger Fischmarkt op zondagochtend is al urenlang bezig als wij daar toch ook bijtijds per fiets arriveren: heel groot, heel druk en heel veel vis(broodjes)verkopers. Daarnaast een ruim aanbod van standwerkers, zoals de Nederlandse plantenverkoper die een doos met kamerplanten blijft bijvullen, tot wanhoop van de koper die het geheel al lang niet meer kan dragen. Blankenese is onze volgende bestemming: de trappenwijk. Alle huizen zijn hier in een bocht van de Elbe tegen de helling opgebouwd waarbij iedereen een zicht op de rivier poogt te behouden.
De verbindingen tussen de wegen boven en beneden bestaan voornamelijk uit smalle steegjes en talloze trappetjes. We zijn dan bijna 30 kilometer van huis: Hamburg is redelijk uitgestrekt. De rest van de nu regenachtige dag in alle rust doorgebracht.

Maandag 17 juli / Hamburg /
Rust(ige) dag, wat door Hamburg slenteren en bij praten.

Dinsdag 18 juli / Bockhorst / 91.98 – 15.75 / € 16
Katelijne moet vandaag werken en zodoende zitten we om 8 uur al op de fiets, wat vroeger dan onze SVT (standaard vertrek tijd): onze terugtocht is echt begonnen. 35 Kilometer verder zijn we in Wedel bij de Schiffsbegrüssungsanlage waar we het drukke stadsverkeer achter ons laten. We hebben geluk: het veer gaat 1x per twee uur en wij zijn 20 minuten voor tijd aanwezig.
Na een overtocht van 25 minuten, met een boeiend uitzicht op de vele vuurtorentjes en de daken van de huizen die boven de dijken uitsteken, komen we in das Altes Land, een soort Noord-Duitse Betuwe. Na een broodje Backfisch en Krabben (waarbij de verkoopster zich verontschuldigt voor de prijs van de garnalen, maar ze worden zeldzaam). Na Stade fietsen we over een fietspad, parallel aan een grote weg: redelijk saai, ook omdat we voornamelijk maisvelden en giertanks passeren. De camping is groot, de mensen uiterst vriendelijk. We drinken een bier met andere Nederlandse fietsers die de Hanse fietsroute doen en laten ons de curryworst met uitstekende frietjes goed smaken, genietend van het fraaie weer.

Woensdag 19 juli / Bremen / 56.18 – 14.99 / € 28,50
De tocht zuidwaarts gaat verder: op weg naar Bremen fietsen we de hele dag door een veeteeltgebied: veel mais en wat graan dat juist wordt geoogst. Hier en daar ook zonnebloemen, meestal als een rand rond een maisveld, een enkele keer een volledige akker. Kort voor Ostereistedt is het nog zeven kilometer naar het dorp Zeven, kort erna stoppen we bij een minidorp in een bosje: beschilderde stenen vormen huisjes, vogels, dorpjes en kabouters. iets dat mij als kabouterverzamelaar erg blij maakt.
De camping, waar we zeer tijdig aankomen, ligt buiten Bremen. Het is de duurste kampeerstek van de hele vakantie, waar de Wifi apart zou moeten worden afgerekend en waar het gras op de tentenweide even hoog is als de muurtjes van mijn binnentent. Het is intussen drukkend warm en daarom brengen we de rest van de middag door in de schaduw van een grote parasol op een aanpalend terras; we hebben geen zin om nog eens naar Bremen te fietsen. Om de kosten van de overnachting enigszins te compenseren douchen we beiden uitgebreid en lekker warm zodat we schoon onze slaapzakken induiken.

Donderdag 20 juli / Eitzendorf / 53.51 – 15.72 / € 20
Ondanks de heftige buien van de afgelopen nacht kunnen we een redelijk droge tent inpakken. Als ik bij de receptie opmerk dat het gras wel eens gemaaid zou kunnen worden wordt als excuus de drukte gebruikt. Wat ik betwijfel: er stonden drie tentjes en het gras is al minstens een maand niet gekort.
Eenmaal Bremen achter ons gelaten begint het te regenen, jassen aan dus. Het eerste stuk van de trip gaat over aangename dijkjes maar al snel belanden we op kilometers lang rechtdoorgaande, saaie wegen, soms op fietspaden langs een doorgaande drukke weg.
Niet helemaal wat ik me ervan had voorgesteld. Loeki heeft last van haar spieren en daarom stoppen we om half twee in Eitzendorf, Campingplatz Am See, aan een voormalige Weserarm. We hebben geluk: naast het feit dat dit een aardige camping is (beter dan de buren wordt ons toegefluisterd) kan een klein winkeltje hier onze volledig uitgeputte voorraden aanvullen en wordt de kokkin nog even teruggeroepen om ons van een maaltijd te voorzien. En vanmiddag hebben we dezelfde zon als gisteren.

Vrijdag 21 juli / Stolzenau / 73.13 – 16.4 / € 15
De tent is nog niet droog, dus hebben we alle tijd om op verse broodjes te wachten. Waarna een route volgt die we mooier vinden dan die van gisteren: we passeren meer dorpjes, de wegen zijn niet altijd meer kaarsrecht rechtdoor en de zon schijnt. De boerderijen die we passeren zijn erg groot, met grote schuren en uitgestrekte landerijen, minder mais, meer graan. In Hoya zoeken we een fietsenmaker waar ik mijn gebroken zadel kan vervangen, maar deze opent zijn winkel pas om 16:30 en de VVV verwijst ons naar een bouwmarkt waar alleen gelzadels te koop zijn.

Wat later blijkt in Nienburg een fietsenwinkel recht tegenover de Tourist info me aan een vervangend zadel te kunnen helpen: een derde van de prijs van mijn oorspronkelijke zetel voor een bijna identiek exemplaar van een ander merk. Dat geeft ons de rust kalm door te rijden naar Stolzenau waar wij de eerst arriverende kampeerders zijn; latere arrivals groeperen zich keurig om ons heen.

Zaterdag 22 juli / Vlotho- Borlefzen / 68.76 – 16.09
Nadat we net voor de regen begint onze tent hebben ingepakt ontbijten we aan een overdekte buitentafel, hierna blijven de regenpakken tot half 12 aan. Niet zo erg: ook vandaag genieten we weer van het uitzicht, en tijdlang rijden we direct langs de Weser, de route wordt elke dag mooier lijkt het.
In Gernheim stoppen we bij de Glashütte; een combinatie van museum, tentoonstellingsruimte en glasblazersopleiding waar juist vier Nederlanders glas leren blazen in de glasoven, ondergebracht in iets wat het meest lijkt op een tipi-tent voor reuzen. We fietsen door Petershagen en Minden, waar het drukke verkeer het fietsen tijdelijk onaangenaam maakt en doen boodschappen in Bad Oeynhausen nadat we bij Porta Westfalica even zijn gestopt om te kijken naar de restauratie van het (ietwat megalomane?) Kaiser Wilhelm Denkmal met 4 grote bouwkranen bovenop de heuvel. 's Avonds op de camping denken we, voordat we een keuze maken uit de 7 verschillende schnitzels, nog even terug aan de skatester die ons kilometerslang omcirkelde met haar razen, schelden en tieren op haar begeleiders; ze was het ergens niet met ze over eens kregen we de indruk. Waarna we rustig de nacht inglijden.

Zondag 23 juli / Bodenwerder / 78.80 – 16.52
Ook vandaag volgen we het dal van de Weser met regelmatig aardige

plaatsjes en links en rechts heuvels die vanuit heet Noorden glooiend oplopen en dan plots ophouden. De halfverharde paden zijn moeilijk te berijden: op horizontale stukken zijn ze erg modderig door de dagelijkse regenbuien, op de hellingen is de verharding naar beneden gespoeld en vormt daar losse hoopjes zand. Het lijkt er sterk op dat dit soort paden, zeker als ze ook worden bereden door landbouwwerktuigen, over een paar jaar niet meer voor fietsers berijdbaar zullen zijn. Dat geldt ook voor de binnenwegen, even breed als de passerende voertuigen, waarvan de zijkanten volkomen kapot worden gereden en slecht of niet gerepareerd.
In Fischbeck bezichtigen we het stift, een vrouwenconvent: een mooi complex met abdij, kerk en landerijen. Ook de rest van de plaats is aardig, zeker als een passant spontaan nog wat toeristische informatie geeft. Bodenwerder herdenkt de hier geboren baron Von Münchhausen in gestilerde vorm en in Hamelen herkennen we niet veel meer van ons eerdere bezoek, toen we zo'n 10 jaar geleden hier kampeerden op de terugtocht van de Hanze fietsroute. De camping “An der Himmelpfort” ligt direct aan de rivier in het dal waardoor de zon al vroeg weg is. Vanaf onze rustige, ruime plaats kijken we over het water naar een drukke weg aan de overzijde.

Maandag 24 juli / Bad Kalshagen / 68.4 – 15.0
Regen, regen, regen, de hele dag door. Vroeg op weg, de route is goed, asfalt en rugwind en mooi, mooier dan gisteren, al zorgt de regen er voor dat het uitzicht minder is dan we wensen: de Weser Radroute, eenmaal Bremen verlaten, lijkt een aan te bevelen route. In Höxter, wat een bezoek waard zou moeten zijn, lunchen we met de slechtste pizza sinds jaren. We hebben in deze nattigheid niet de moed door de stad te lopen en willen zo snel mogelijk op de volgende camping onze tent opzetten. Kort voor we daar zijn gaan we met een echte gierpont, waarop onze fietsen net passen, naar de overzijde; de veerman zegt dat er nog meer regen op komst is en dat het peil van de rivier zal stijgen.
Op de mooie, goed geoutilleerde camping krijgen we een plaats toegewezen direct aan het water, met uitzicht op de stad. Ik zie daar wel wat problemen opdoemen maar mij wordt gegarandeerd dat er geen problemen zijn of zullen komen met de waterhoogte: tot gisteren konden de rondvaartboten niet varen wegens een te lage waterstand.
Als we na het avondmaal weer terugkeren bij de tent arriveert naast ons een ligfietser die werkelijk geen droge draad meer aan het lijf heeft, wat samen schijnt te gaan met de fietshouding. Hij heeft weinig kans iets te drogen: het blijft hevig doorregenen.

Dinsdag 25 juli / Bad Kalshagen /- – -
Het water komt nog steeds met bakken uit de hemelen we besluiten niet verder te trekken. We ontbijten overdekt aan een van de riante tafels en komen verder de tent niet meer uit tot we in Bad Kalshagen gaan eten. Als we tegen half 10 terugkomen zien we dat onze tent de enige is die nog langs de oever staat. We moeten onze tent snel verplaatsen: het water in de rivier stijgt met 10 cm per uur. Tien minuten later staan we elders, de camping wordt een stuk kleiner en voller. Als ik 's nachts nog even ga kijken is ons plekje inderdaad een onderdeel van de Weser geworden.

Woensdag 26 juli / Borchen – Barhausen / 110.98 – 13.90 / € 69
Rond zes uur in de ochtend staat het water redelijk nabij de tent zodat we om half acht al op de fiets zitten. Helaas rijden we eerst de verkeerde kant op wat ons tien kilometer extra op de teller brengt. Eenmaal op de goede weg is dat een oude spoorbaan, horizontaal en redelijk befietsbaar, behoudens een enkele boom die uit de modderige helling is losgeraakt en dwars over de weg is gevallen. We banen ons een weg door takken weg te breken en stuiten verderop op kantonniers die juist voor we aankomen nog een boom hebben verwijderd. Ze waarschuwen ons dat verschillende wegen verderop onder water staan en niet passeerbaar zijn; het water staat overal in ieder geval tot aan de rand van de weg.
En inderdaad komt het water even later tot aan de naven van onze fietsen. In Warburg lunchen we met goulash bij de slager. Ons wordt hier de weg naar Paderborn geschetst, die gelukkig samenvalt met de route op mijn GPS. Wat betekent dat we, om autoluw te kunnen fietsen, we 7 kilometer omhooggaande wegen volgen. En vervolgens weer naar beneden, door het Teutoburger Wald langs het goed gevulde Hochwasserrückhaltebecken Ebbinghausen naar ons Road Hotel waar ik 's ochtends al een kamer reserveerde om onze natte eigendommen te kunnen drogen. Het hotel is volledig ingericht in Amerikaanse sfeer, inclusief een Diner room met auto's en motoren en elektronische incheck. We slapen prima na de afgelopen ietwat onrustige nachten.

Donderdag 27 juli / Lippstatt / 42.44 – 14.48 / € 16,50
Na het ontbijt de fietsen weer uit de stalling, de Carrera raceautostand, gehaald waar ze warm en droog mochten overnachten. In Paderborn is een grote kermis waar we dwars doorheen moeten en bezichtigen we Schloss Neuhaus en de bijbehorende tuinen. Niet ongezellig maar het haalt wel het zicht op de stad weg. De tocht van vandaag stuurt ons voortdurend over bruggetjes om aan de ander zijde van het water onze rit voort te zetten, heen en weer vanaf Paderborn. Vandaag een korte rit, we willen een was doen want alle kleding is door het vocht minder fris, bedompt gaan ruiken. Bovendien wil ik onze remblokjes vervangen en daarvoor moeten de wielen uit de fiets. Als we aankomen, de zon begint wat door te breken, genieten de beheerders van de camping van een heel uitgebreide middagrust.
We schatten in waar de tentenweide zou moeten zijn en zetten onze tent op onder afkeurend gemompel van onze latere buren die van mening zijn dat we moeten wachten op goedkeuring. Tijdens de uitgebreide lunch kijken we naar de overal rond krioelende kinderen op fietsjes en trapskelters waarvan er hier veel voorradig zijn. Als we klaar zijn met de wasmachine is de deur van de droogtrommel defect en deze zal pas morgen worden gerepareerd. Ik improviseer een meterslange waslijn en we krijgen een wasrek aangeboden. De zon houdt zich schuil maar tegen de avond is alles droog.

Vrijdag 28 juli / Vell / 46.81 – 14.84 / € 11,50
Een rustige dag, de route vervolgend. Eigenlijk een dag zonder bijzonderheden, de straffe tegenwind daargelaten. Vroeg stoppen we in Vell, de volgende camping ligt op een iets te grote afstand en zo zijn we weer terug op de camping waar we enkele jaren geleden stonden met de Rode Jasjes als keerpunt in de Route der Industrikultur, kort voor Hamme.
Een grote camping, erg direct aan de A2. We doen relaxed, lezen wat en drinken een bier in het restaurant. Als ik hier een plaats wil reserveren voor 's avonds zou er geen plaats beschikbaar zijn. Vervelend omdat we vandaag geen winkels zijn tegengekomen en de campingwinkel uitsluitend bier, slechte wijnen en chips verkoopt. Gelukkig valt het allemaal mee en krijgen we een reuzenportie vlees voorgeschoteld.

Zaterdag 29 juli / Datteln / 67,50 – 14.94 / € 26
Na de grote rode bloemenolifant in Hamm leidt het eerste deel van onze route ons langs drie verschillende kastelen, opklimmend in grootte, waarbij het laatste zo groot is dat het niet meer op mijn camera past. Daarvoor moeten we wel eerst met een kettingpontje de Lippe over, waarbij de verzonken natte schakelkabels met de blote hand moeten worden voortgetrokken, een redelijk zwaar karwei.
De stevige tegenwind wordt regelmatig afgeschermd door bomen en bosschages langs de weg. Eenmaal bij Werne de Lippe en Datteln-Hamm kanaal verlatend verandert het landschap en maken stroompjes en plassen plaats voor graslanden. Jammer, het was best wel mooi daar. In de dorpjes waar we doorheen fietsen worden de huizen ook steeds saaier; het lijkt erop alsof er een blok stenen wordt neergezet waar later ramen en deuren in worden gezaagd. Na nog een kasteel in Cappenberg gaan we op zoek naar een camping. De eerste die we bezoeken accepteert alleen campers, op de volgende betalen we € 26 voor een camperplaats, op een verouderde camping met zeer magere Wifi en zonder tafels voor trekkers, iets wat we niet meer zijn gewend. Na een bier in het restaurant brengen we de rest van de dag lezend door.

Zondag 30 juni / Wesel / 72.93 – 15.48 / € 11
We gaan nu echt huiswaarts en volgen daarbij zoveel mogelijk de Lippe en het kanaal. In Haltern is de grote Sint Sixtuskerk niet toegankelijk zodat we na de koffie weer zo snel mogelijk verder gaan. De laatste kilometers zijn weer zwaar door een hele straffe tegenwind en we zijn ondanks het mooie landschap waar we doorheen komen blij als we na nog een stop in het lieflijke Krudenburg onze camping naderen: Grav Insel, de grootste camping waar we ooit waren, met een eigen winkelcentrum, dierentuin en kerk, meer dan 2600 Dauercamper en ruim 20 kilometer bestrating. De tentenweide ligt hier gelukkig bij de ingang en we vinden ruim plaats.
Bijzonder is wel dat hier het grootse deel van het sanitair en de doucheruimtes van 22.00 tot 8.00 uur gesloten zijn, wat waarschijnlijk samenhangt met de aanwezigheid van een centraal gepositioneerde bewaking hier.

Maandag 31 juli / Persingen / 88.18 – 16.50 / € 16
Gelukkig mogen wij als fietsende trekkers, bij wijze van uitzondering, een half uur voor opening gebruik maken van de douches en na een ontbijt met verse, warme broodjes stappen we weer op onze fietsen. We volgen de Rijn waarbij we in Rees stoppen om lokale kunst, kunststoffen figuren die overal zijn geplaatst, bezien. Geinig. Na Emmerich rijden we over bekende paden, bij Millingen steken we over, gelukkig is het hier nu niet zo druk dat we een pontbeurt moeten overslaan. We genieten van het uitzicht vanaf de hoge dijk en merken dat bij Kekerdom de natuurbeschermers hebben toegeslagen: het oude fietspad na de theetuin loopt nu dood in een waterplas.
Maar de camping in Persingen bestaat nog, de kranige beheerder geeft niet op. 's Avonds het vaste ritueel: we begeven ons naar Nijmegen en brengen de avond door in de Blaauwe Hand. Als we terugkeren naar de tent gaat juist een bloedrode zon onder boven de Waalburg, erg mooi, een fraai einde.

Dinsdag 1 augustus / thuis / 57.10 – 16.31
De laatste dag, de laatste tradities: recht naar huis. We controleren het, weer verzakte, ouderlijk graf, eten een uitsmijter bij La Colline, in Oss waar het overigens erg druk is (ik had er niet aan gedacht dat Dinsdag marktdag is hier), nog even een laatste spurt en dan kunnen thuis alle ramen en deuren weer open, tassen leeggeruimd en fietsen rust gegund. We zijn niet meer gewend aan binnen zijn.